Theekransje zorgt voor ‘verbinding to the max!’ Herkenning en erkenning ♥

Zes meiden aan de keukentafel. Nieuwsgierig en een tikkeltje nerveus misschien….. wie zijn die anderen (ook alweer) en hoe zal het zijn, wat gaan we doen. Ik als verbindende factor. De moeder van en voor sommige een juf van school en vandaag als kindercoach aan het werk. (I love all my ‘jobs’.) Kwaliteiten komen meteen naar voren. Vragen worden gesteld om elkaar wat beter te leren kennen. Schroom wordt overwonnen en er wordt meegedaan, geantwoord en gelachen.

Hier zitten meiden met prachtige kwaliteiten. Kwaliteiten zoals sociaal actief, betrokken, zorgzaam, behulpzaam, met humor, doorzettingsvermogen, bescheiden, vrolijk, positief, samenwerken, delen, eerlijk, open….en ik kan nog wel even doorgaan! Echt! Allemaal aanwezig bij deze meiden aan MIJN keukentafel. Wauw! En ik zie ze de kwaliteiten gebruiken. Sommige vanaf het begin, sommige wat later. Maar allemaal doen ze mee, ieder op zijn eigen manier.

Om terug te blikken op het schooljaar mochten ze een kaart kiezen met een afbeelding erop. In stilte, voor zichzelf. Welke afbeelding spreekt jou aan. Wat past bij het afgelopen jaar. Mooi om te zien dat de kaarten die ze kiezen ook écht bij ze passen. Een faalangstig meisje, die soms de lat erg hoog voor zichzelf legt kiest ‘ik mag fouten maken’ en zegt meteen vanuit haar hart: Ja, dat heb ik afgelopen jaar wel geleerd. Thuis maar ook op school. Ik doe mijn best, ik let op in de les, leer mijn huiswerk en dat is voldoende. Ik vind het nog moeilijk, maar ik doe mijn best.

Een van de meiden heeft een lastig jaar gehad op school, met veel wisselingen, ruzies en pesten kiest het kaartje ‘ik adem rustig’ en vertelt dat ze dat vaak doet als ze dingen spannend vindt. Bij het maken van toetsen, maar ook als ze merkt dat ze boos of verdrietig is. Dan kan ze rustiger vertellen wat er aan de hand is. Dat heeft haar erg geholpen om vaker naar de juf toe te gaan om te vertellen dat kinderen haar aan het pesten of plagen waren. Mooi toch! Wat een groei laten deze meiden zien. Zo was er ook een meisje die ‘ik mag mezelf zijn’ had gekozen. Eerlijk gaf ze toe, dat ze dat wel vaker probeerde te zijn. Maar dat ze op school of thuis bij papa of mama zich toch wel eens anders voelde. Anders dan de rest.  Ze zei dat ze het erg fijn vond om hier te komen en hier te zijn. En ook dat haar mama steeds zegt ‘wees maar jezelf, dat is goed’. Mama herkent mij. Dat is fijn.

  

Als ik dit zo opschrijf krijg ik weer een brok in mijn keel….wat mooi was dit moment. Open, oprecht en eerlijk deelden deze meiden hun verhaal en de anderen luisterden. Voor sommige was het herkenbaar, dat is ook wel eens fijn. Lief hoe ze elkaar hierin kunnen steunen. Dit is de kern van een theekransje! Samen zijn en delen. Herkenning en erkenning. Verbinden to the max!! Wilt u dit ook voor uw kind? Hou dan “de evementen” op de Facebookpagina van Kindercoach Goedgemutst in de gaten of check de website onder ‘Theekransjes’. Na de zomervakantie volgen weer een aantal Theekransjes!

Oh en daarna gingen we keihard aan het werk….. prachtige schelpen hangers zijn er gemaakt. Schelpen die ik samen met mijn gezin heb gevonden tijdens onze vakantie in Zuid-Frankrijk. Natuurlijk hebben we daar ook nog een paar prachtige kwaliteiten tussen gehangen. Kwaliteiten die ze dagelijks inzetten en gebruiken op school. Die kan je namelijk niet vaak genoeg onder ogen krijgen 🙂

Ook de gekke mutsen foto mocht niet ontbreken en het gelukssteentje voor mee naar huis. Wederom missie geslaagd: ook deze kinderen gingen GOEDGEMUTST de deur uit. I like…. <3

 

1 antwoord
  1. Barry
    Barry zegt:

    WoW. We krijgen een heel blij kind naar huis en WoW wat een positief en mooi verhaal. Dank je wel, wij zijn er zeer overtuigd dat onze dochter hier baat bij heeft! Tot volgende keer!

Reacties zijn gesloten.